נשים למען נשים

ילדים ומתבגרים

 ילדים במקלט

המקלט ערוך לקליטת הילדים 24 שעות ביממה וניתן בו מענה בכל התחומים על ידי צוות רב מקצועי.

כל הילדים המגיעים למקלט היו חשופים לאלימות וההשלכות של מצב זה ניכרות באופי ההתנהגות שלהם, דרכי התקשורת ועולמם הרגשי.

הילדים שבמקלט מגיעים עם אימהותיהן במצב בו נשקפת סכנה לשלומה הפיזי  והנפשי של האם. המקלט מהווה סביבה חינוכית וחברתית המקבלת ומכילה את הילדים מרגע הגעתם ועד עזיבתם.

במישור החינוכי:

מיגוון מסגרות חינוכיות במקלט מאפשרת לתת לילדים סדר יום מובנה עם צוות רב מקצועי, היוצר סביבה יציבה ובטוחה.

  • פעוטון, לילדים בגיל שנה עד שלוש שנים.
  • גן ילדים, לילדים בגילאי שלוש עד שש שנים.
  • מועדונית לילדי בית הספר.
  • כיתת לימוד.
  • מרחבי משחק במקלט ומחוצה לו.
  • שיעורי בית, הוראה מתקנת והכנה לכיתה א' נעשים בשפה העברית והערבית.
  • ספרייה, המעודדת אצל הילד הרגלי קריאה, פיתוח סקרנות ואחריות לרכוש.

כל ילדי בית הספר משולבים במסגרות חינוכיות, התואמות את צרכיהם. רכזת הילדים נמצאת בקשר רציף עם מורי התלמידים.

_SHOגן הילדים7681
גן הילדים גילאי 3-6 שנים
פעוטון
פעוטון לגילאי 0-3 שנים

 

במישור הטיפולי:

הצוות הטיפולי נותן מענה לצרכים הרגשיים של הילדים על ידי שיחות פרטניות, קבוצה טיפולית, טיפול באמצעות אמנות, מוסיקה, טיפול בבעלי חיים  ועוד. נעשים גם טיפולוים במתכונת משפחתית או דיאדית.

המערך הכולל של הטיפול בילדים נותן הזדמנות לכל ילד לבטא את רגשותיו, לזכות למענה,  להתנסות בחוויות מיטיבות, לפתח דרכי תקשורת וביטוי עצמי בצורה חיובית  ולבנות את תחושת הביטחון והדימוי העצמי.

אומנות הילדים
הילדים מצירים את עצמם
2אומנות הילדים
עבודות ילדים

 

במישור החברתי:

במקלט מתקיימים הפעלות חברתיות, פעילות ספורט, פעילות מחשבים, מוסיקה, מדע ויצירה, יציאות למגרשי משחקים, סרטים, טיולים ואירועים אחרים המתקיימים בעיר.

_SHOמועדון נוער7685
מועדון ילדי ביה"ס

_SHOמרחב משחקים7697

 

הקשר בין הילדים לאבות:

דגש רב ניתן במקלט על שמירת הקשר עם האב.(הרחבה בסוף הפרק).

 

מתבגרים במקלט

מעטפת טיפולית ייחודית ניתנת לילדים המתבגרים המגיעים למקלט. עליהם להתמודד עם המשימה ההתפתחותית הנורמטיבית של גיבוש הזהות האישית והמינית בצל הגדילה, עם האלימות במשפחה.

עקב הצרכים הייחודיים של אוכלוסיית המתבגרים, נבנו במקלט 2 יחידות דיור המיועדות לאימהות עם ילדים מתבגרים. כל אחת מיחידות הדיור כוללת מטבחון, שירותים, שני  חדרי שינה וסלון. חדר השינה הנפרד למתבגר מאפשר לו מרחב ופרטיות בנפרד מאמו ואחיו.

הטיפול במתבגר מתייחס לשלב בו הוא נמצא, פיתוח זהותו האישית והמינית רחוק מחבריו ומהמסגרות המוכרות לו, בעודו נושא את משא האלימות במשפחה.

במקלט ניתן למתבגרים מענה רגשי, חינוכי וחברתי :

  • טיפול רגשי פרטני – פסיכותרפיה.
  • טיפול באמצעות אמנות וצילום.
  • טיפול קבוצתי.
  • הדרכה הורית פרטנית לאם בשימת דגש על צרכי המתבגר ועל הקשר ביניהם.
  • שילוב במסגרת בית הספר.
  • סיוע לימודי וחונכות
  • פעילויות חברתוית הכוללות בילויים כגון, סרטים, באולינג, בריכה וקרטינג.
  • פעילויות מיוחדות לקיץ ולחופשות

העו"ס האחראית על טיפול במתבגרים ורכזת החינוך, נמצאות בקשר עם כל גורמי הקהילה הקשורים למתבגר.

חגיגת ימי ההולדת למתבגרים במקלט:

דפנה רביבי שפי ואורית בכר אופות בהתנדבות עוגות לימי ההולדת.

1234

קשר אב- ילד ומתבגר:

המקלט שם דגש על חשיבות הקשר בין האבות לילדיהם. ילדים אשר מגיעים מבתים בהם שררה אלימות, נוטים למצוא את עצמם ב"קונפליקט בין נאמנויות" בהם נדרשים לבחור צד של אחד מהוריהם ולצדד בו. מתוך הבנה זו, המקלט מעודד אצל הילדים את ההפרדה בין הקונפליקט הבין זוגי של הוריהם לבין הקשר שלהם עם אביהם. עם הגעת המשפחה למקלט, עובדת סוציאלית במקלט תוודא כי עובדת סוציאלית בקהילה עדכנה את האב כי הילדים נמצאים במקום מוגן ואינם נעדרים, וכי זכותו המלאה בתור האב לקבל ייעוץ משפטי ולבקש משמורת על הילדים והסדרי ראייה.

תכנית התערבות בקשר אב- ילד:

במהלך השהות נבנית תוכנית התערבות על ידי עובדת סוציאלית העוסקת בקשר אב- ילד, בתפקיד ובמשמעות האב בעיני הילדים. תוכנית זו לוקחת בחשבון את הערכת הסיכון ואת טובת הקטינים.

התוכנית כוללת:

  • שיחת טלפון המתקיימת לפחות אחת לשבוע בין האב לילדיו.
  • הסדרי ראייה המתקיימים בעיתוי ובמיקום הנקבע בהתאם להחלטות בית משפט.

השגת הקשר הבטוח והפתוח בין הילדים לאבות, נעשית בהדרגה ובהתאמה אישית לכל משפחה.